Мистецтво 8 клас



Завдання для опрацювання тем під час карантину з 04.02.2019 р.
Тема: Українське бароко
Прочитати (с.104-113)
1.     Особливості розвитку українського бароко

На західноукраїнських землях відчувався вплив католицької Польщі. У центральних і східних регіонах під впливом місцевих традицій формувалося козацьке бароко.
Така різниця між двома вітчизняними гілками одного стилю найбільше виявилося в архітектурі, також помітна у скульптурі, а найменше – у живописі й графіці.
Архітектура
На теренах України в західноєвропейських традиціях споруджено Андріївську церкву і Маріїнський палац у Києві.
У кам'яних спорудах Правобережжя переважало «загальноєвропейське» бароко.
Собор Святого Юра, м. Львів
Успенський собор Почаївської лаври

Робота з ілюстративним матеріалом
-         Які риси бароко західноєвропейського зразка притаманні архітектурним спорудам, представленим на ілюстраціях?
Найбільше споруд у стилі козацького бароко збудовано за правління гетьмана Івана Мазепи, десяток храмів споруджено його коштом.
Троїцька церкваГустинського монастиря
Покровський собору Харкові
Хрестовоздвиженськийсобор у Полтаві

Скульптура
В цей час, окрім храмів, активно будували цивільні споруди: магістрати, колегіуми, житлові будинки. В Києві творили відомі зодчі:
-         Покровська церква Іван Григорович-Барський
-         Брама Заборовського Йоганн ГоттфрідШедель
-         Дзвіниця Лаври Степан Ковнір
Риси бароко яскраво виявилися у пластичному мистецтві, яке набуло найбільшого розвитку на західноукраїнських землях. До найвидатніших митців барокової доби належить Іоан Георгій Пінзель.
Іоан Георгій Пінзель
Автор скульптур собору Св. Юра, ратуші в Бучачі.
Стилю митця характерні підвищена емоційність і динамізм пластичних форм. Біблійні персонажі Пінзеля зображені в несподіваних ракурсах; їхні пози і жести сповнені енергії руху, а вирази облич – надзвичайної експресії.

2.     З історії шедевра

Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях на Полтавщині, яку заснував гетьман Данило Апостол, відома своїм унікальним пятиярусним іконостасом (висота 22 м, ширина 17 м).

Іконостас виконаний різьбленням із липового дерева зі стилізованим рослинним орнаментом – грона винограду, груші, яблука, маківки, дубове, виноградне та акантове листя. Первісно на іконостасі було розміщено 130 ікон, у центральній частині – 14 гербів гетьмана Данила Апостола


3.     Іконопис

Мистецтво іконопису стверджується як суто національне явище, не схоже на мистецтво інших країн.
На ЛьвівщинівирізняласяпостатьІванаРутковича. НаВолинітоді ж працювавЙовКондзелевич.Поширення в Українінабулаікона«ЮрійЗмієборець» йогороботи.

Деякі ікони наближені до світських картин, як, наприклад, популярні Покрови. У нижній частині таких ікон малювали реалістичні зображення гетьманів, представників козацької старшини, кошових отаманів. Наприклад, ікона Покрови Богородиці із зображенням Богдана Хмельницького.

4.     Живопис

В українському малярстві широкого поширення набув світський портрет, який тісно був пов’язаний із іконописом. Цей жанр отримав назву парсуна. Такий історичний портрет підкреслював суспільну значущість зображених осіб і став популярним у заможних родинах.

Наприклад, на портретах подружжяС.І.Сулими та П.В.Сулими, якізображені у вбранні, властивомукозацькійстаршині, вміщенородовий герб.

5.     Книги

Розвиток книгодрукування зумовив революційні перетворення в мистецтві графіки. У Львові та Острозі Іван Федоров надрукував перші книги: «Граматику», «Апостола», «Біблію», ілюстровані гравюрами.

6.     Музика. Театр

Упродовж багатьох століть в Україні склалася висока культура церковного співу а капела. У музичному мистецтві доби бароко на зміну одноголосому знаменному розспіву приходить партесний спів (спів за партіями з нот), а згодом виникає партесний концерт.

Найвідоміший автор партесних концертів Микола Дилецький створив «Мусікійську граматику» (1675) – першу вітчизняну працю про особливості партесного співу.
У побуті українців поступово поширюється інструментальне музикування, організовують хорові капели, оркестри. Провідним осередком культури була Києво-Могилянська академія та колегіуми.

Становлення й розвиток українського шкільного театру припадає на XVII-XVIII ст. обґрунтував принципи шкільної драми Феофан Прокопович – реформатор барокового театру, автор підручника «Піїтика».

Робота з ілюстративним матеріалом
Олімп. Малюнок студентів Чернігівського колегіуму
-         Які музичні інструменти зобразили студенти колегіуму, малюючи Олімп?
-         Чи є з-поміж них українські?

Шкільний репертуар містив переважно різдвяні та великодні драми. Із різдвяною шкільною драмою тісно пов’язаний національний ляльковий театр вертеп.

Одним із самобутніх явищ музичного життя українського народу того часу було ансамблеве виконавство «троїстих музик».

7.     Творча робота
Надзвичайну популярність мали в Україні народні картини «Козак Мамай». Образ народного улюбленця малювали не тільки на папері чи полотні, а й на стінах, дверях, скринях, посуді, вважаючи своєрідним оберегом.
Створіть живописну композицію «Козак Мамай» у стилі народного малярства (гуаш або акварель, пензлі).


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Поцікавтеся, яким архітектурним спорудам вашого краю притаманні риси бароко. Створіть фотоальбом за результатами дослідження.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Школа! Школа! Дітей зустрічає! Усміхається щиро до нас. І гостинно запрошує, радо вітає, Проведе у знайомий нам клас Море усмішок, му...